B vitamin, hår & deg.

Har du slitt og skadet hår? B-vitaminer kan hjelpe deg få håret du ønsker.

Håret er en stor del av manges identitet. Vi farger, klipper, styler og har ofte et ønske om hvordan vi vil at håret skal se ut. Dessverre er det ikke alltid slik at håret lever opp til de forventningen vi har, om hvordan vi vil det skal være.

Kanskje mister du mye hår, synes håret vokser sakte og samtidig opplever negler som brekker eller lett fliser seg opp.

Da kan det skyldes mangel på B-vitaminer! 

B-vitaminer har betydning for flere prosesser i kroppen som for eksempel dannelse av røde blodlegemer, nervesystemet, hud, hår og negler.

Prosessen starter fra innsiden!

Ferdig utviklet hår kan man gjøre lite med, men med rett kost og tilskudd kan du tilfører alle de rette næringsstoffene til utviklingen av nytt hår.

B – vitaminer har lenge vært brukt som en skjønnhetsprodukt for hår, hud og negler. Det er fordi B – vitaminer gir håret ditt den næringen det trenger for å holde seg sunt, sterkt og glansfullt.

Et variert og sunt norsk kosthold inneholder som oftest tilstrekkelige mengder av de fleste næringsstoffer vi trenger. Mangel skyldes vanligvis enten for dårlig opptak eller utilstrekkelig inntak.

Spesielt om du er veganer, vegetarianer eller spiser lite animalske produktet bør man passe ekstra på å få i seg nok B-vitamin.

Tegn på B-vitamin mangel

B-vitamin mangel kan være vanskelig å oppdage, og symptomer kan variere fra person til person. Ulike indikatorer kan være:

  • hårtap, eksem og utslett
  • blekhet, slapphet og tretthet
  • Betennelse i tunge og munnviker
  • irritabilitet og depresjon
  • trøtthet og svimmelhet
  • nummenhet og dårlig balanse

B-vitaminer blir ikke lagret i kroppen så et daglig inntak er nødvendig. De ulike B-vitaminene fyller ulike funksjoner.

I Chewbear Hair finner du B-vitaminene B5, B6, B7, B9 og B12. Disse B- vitaminene er nøye utvalgt for å påvirke hår, hud og negler slik at du har de beste forutsetningene for å få et vakkert og glansfullt hår.

B5Er med på å syntetisere koenzym A, som hjelper kroppen å forbrenne fett, karbohydrater og proteiner. Finnes i innmat, egg, korn og grønnsaker.
B6Fremmer dannelser av hemoglobin, som er viktig for å frakte oksygen rundt om i kroppen. Finnes mest i kjøtt fra fugl og svin, lever og egg.
B7 – BiotinOgså kalt skjønnhetsvitaminet, kan hjelpe til med hår- og neglvekst. Les mer om biotin her. Finnes særlig i lever og egg.
B9 – FolatBetydning for å opprettholde normal celledeling. Finnes mest i grønne grønnsaker
B12Har mange viktige funksjoner i kroppen. Finnes kun i animalske matvarer, men ikke i grønnsaker, og derfor kan mangel oppstå hos vegetarianere og veganere. Les mer om B12 her

B-vitaminer og hår

To tyggebjørner med Chewbear Hair er nok for å få i seg anbefalt døgndose med B-vitaminer. I tillegg inneholder Chewbear Hair andre vitaminer og mineraler som kan påvirke hud, hår og negler.